Salgsbetingelser

Salgsbetingelser

  • Generelt
  • Parter
  • Handle i nettbutikken
  • Din bestilling
  • Betaling
  • Levering og forsinkelse
  • Reklamasjon
  • Angrerett
  • Personopplysninger
  • Salgspant
  • Tvister

1. Generelt

Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
Salgsbetingelsene og annen informasjon på www.spødet.no er bare tilgjengelig på norsk.

For å kunne handle på www.spødet.no må du ha fylt 18 år og være bosatt i Norge. Varer sendes bare til adresser i Norge.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp kan disse lovene søkes opp på lovdata.no.


2. Parter

'Selger' er: Spødet Butikkdrift AS, Søregt. 24, 4006 Stavanger, registrert i Brønnøysundregisteret (www.brreg.no) med org.nr.: 917 572 712. Telefon 51 55 71 43, e-post: post@spodet.no. Selger blir i det følgende benevnt «vi» eller «oss»

Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt 'du', 'deg', 'din' eller 'ditt'.


3. Handle i nettbutikken

Her har vi beskrevet kjøpsprosessen slik at du alltid kan føle deg trygg når du handler på nett.

    1. Orienter deg om produktene
    2. Velg ønsket produkt
    3. Legg i handlekurv
    4. Velg forsendelse og betalingsmåte
    5. Eventuell registrering av kundeprofil hos Spødet
    6. Kontroll av bestillingen
    7. Bekreft din bestilling og aksept av salgsvilkårene
    8. Motta ordrebekreftels

4. Din bestilling

Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg på e-postadressen du har oppgitt. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.

Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss som du kan akseptere eller takke nei til. Dersom du har bestilt mer enn ett produkt kan det hende at du får produktene i separate forsendelser. Du kan lese mer om dine ordre på «Min side» på www.spødet.no eller ta kontakt på telefon 51 55 71 43. Nettbutikken er betjent i Stavanger-butikkens åpningstider og dersom det er kunder i butikken må disse prioriteres foran telefonhenvendelser.

Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Dersom vi er utsolgt vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Spødet sin side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan vi ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende.

Vi har mulighet til å gjøre endringer frem til varen sendes fra vårt lager. Dersom varen er sendt fra vårt lager må du benytte angreretten din.


5. Betaling

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Ordreoversikten vil inkludere alle utgifter forbundet med varen som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m.

Kortbetaling
Du kan betale med Visa og Mastercard/Eurocard på Spødet.no. Din korttransaksjon sendes kryptert gjennom KLARNA, som er vår leverandør av kortbetalingsløsning. Dette gjør at du trygt kan betale uten å være redd for at din kortinformasjon skal komme på avveie. Ved betaling med kort angis kortnummer, kortets gyldighetstid, CVC-kode samt for visse kort også 3D Secure-kode.

Kortnummer lagres ikke av Spødet etter gjennomført transaksjon. Det totale beløpet for din bestilling belastes direkte på din konto. Om vi er utsolgt for en eller flere varer vil beløpet bli refundert av Klarna.

Betaling med faktura
Vi tilbyr Klarna faktura i samarbeid med Klarna. Betalingsfristen er 14 dager. Hvis du velger å betale med faktura påløper det ingen ekstra kostander om du ikke ønsker å forlenge betalingsfristen ut over 14 dager. For å betale med faktura må du ha fylt 18 år, være folkeregistrert i Norge samt bli godkjent i kredittvurderingen som gjennomføres ved kjøpet.

Når du velger å betale med Klarna faktura må du oppgi ditt personnummer. Det blir brukt for å hente din folkeregistrerte adresse. Varene kan ikke sendes til en annen adresse. Dette er for å forhindre svindel. Hvis du ikke aksepterer adressen som hentes opp må du betale med kort. Vi lagrer ikke personnummeret i våre systemer.

Faktura sendes deg når vi sender ut varene og du velger selv om du vil motta den på e-post eller som brevpost. Ved forsinket betaling vil det bli sendt betalingspåminnelse og/eller inkassovarsel, og lovbestemte gebyrer kan påløpe. Dersom betaling fortsatt uteblir, vil fakturaen bli sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe. Ved forsinket betaling beregnes lovbestemt forsinkelsesrente.

Ved å velge Klarna faktura får du

  • Trygghet til å handle uten å oppgi din kredittkortinformasjon
  • Mulighet til å handle ved bare å oppgi ditt personnummer
  • Mulighet til å se varen før du betaler
  • Handle enkelt, trygt og raskt på nettet

Delbetaling med faktura
Vi tilbyr Klarna Konto i samarbeid med Klarna som gir deg mulighet til å dele opp betalingen. Er det første gang du gjør et kjøp med Klarna Konto vil du få tilsendt en kontoavtale som du fyller ut og sender tilbake til Klarna for å godkjenne vilkårene for delbetaling. Når du har signert og returnert kontoavtalen vil Klarna sende ut en kontofaktura runt den 20. - 22. påfølgende måned med forfallsdato rundt den 3. - 6. måneden deretter.

Klikk her for å lese mer om Klarna Konto. Klarna kan kontaktes på telefon 21 01 89 91.


6. Levering og forsinkelse

Levering av produktene skjer på den måten som er angitt på ordrebekreftelsen. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.

Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om, og eventuelt når, levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt. Vi gir deg valget mellom å opprettholde ordren, fastsette ny leveringsdato eller kansellere ordren med tilbakebetaling av innbetalt beløp.

Dersom du har bestilt mer enn ett produkt kan det hende at du får produktene i separate forsendelser.

Du kan lese mer om dine ordre på «Min side» på www.spødet.no eller ta kontakt på telefon 51 55 71 43


7. Reklamasjon

Etter at du har mottatt produktene, anbefaler vi at du så snart som mulig undersøker om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Metervare må kontrolleres for feil før du klipper i dem. Stoffer som du har klippet i tas ikke i retur.

Dersom produktene har feil eller mangler kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Selger kan kreve å få reparere varen hvis det er umulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Dette må skje innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen eller mangelen. Du har likevel alltid minst to måneders reklamasjonsfrist. Vi anbefaler av bevishensyn at reklamasjonen sendes oss skriftlig. Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.


8. Angrerett

Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenester ved såkalt fjernsalg. Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir oss beskjed om at du vil benytte angreretten, primært ved å benytte mottatt angrerettskjema eller skriftlig per brev, e-post, SMS med referanse til ordrenummer.
Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktene, utvides denne fristen til inntil tolv måneder etter at varen er mottatt.

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert oss i samme mengde og stand som du mottok den. Metervare (inkludert blonder, bånd osv) som er klippet etter kundens bestilling tas ikke i retur. Dette med hjemmel i Angrerettloven §22 e)

Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Eventuell returforsendelse må betales av deg.

Vi er forpliktet til å betale tilbake det du har betalt inkludert porto for forsendelsen, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr, etc. Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg eller henteseddel eller produktet er stilt til rådighet for oss.

Produktet sendes tilbake til oss (med sporingsnummer), om mulig i originalemballasje, sammen med angrerettskjema (som ligger vedlagt på ordrebekreftelsen du fikk på e-post). Du kan også laste ned skjemaet her

Varen kan returneres til:

Spødet Butikkdrift AS

Søregt. 24,

4006 Stavanger

9. Personopplysninger

Vi behandler i utgangspunktet bare personopplysninger du oppgir til oss og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg.
I de tilfeller hvor vi også behandler personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende deg informasjon om tilbud etc., gjøres dette bare når du har samtykket til det.

Før du samtykker skal du være informert om hva opplysningene skal brukes til og av hvem. Vi forbeholder oss retten til å be om personnummer for å kunne kontrollere kredittverdighet ved kredittkjøp eller fødselsdato for å kontrollere om våre kunder er over 18 år.

Dine personopplysninger blir bare utlevert til andre når:

*du har samtykket i utleveringen, eller
*når det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller
* i lovbestemte tilfelle.

Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring, sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du kontakte oss via e-post på post@spodet.no


10. Salgspant

Vi har salgspant i de leverte produkter inntil kjøpesummen inkludert renter og omkostninger er betalt i sin helhet.


11. Tvister

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.

Logg inn